Amb la tecnologia de Blogger.

Nou 'Espai 29m2' a Les Bernardes


Obre les portes el nou 'Espai 29m2' a #lesbernardes:

Un espai de reflexió sobre l'art contemporani que, alhora, pretén ser un homenatge a Salvador Dalí.





El nom de l’espai fa referència a la seva superfície: 29m2 dedicats a presentar una única peça acompanyada, al seu temps, d’un audiovisual destinat a facilitar-ne la contextualització; 29m2que han de permetre el replegament del visitant gràcies al format concentrat de caràcter gairebé microexpositiu; 29m2, en darrera instància, oferts a la reflexió en un entorn arquitectònicament privilegiat que contrasta amb el brogit i el tràfec diaris característics del paisatge urbà en el qual s’inscriu la Casa de Cultura Les Bernardes.
L’especificitat d’aquesta sala, per tant, rau en el gir que proposa: es tracta de recuperar, en certa manera, la dimensió auràtica de l’obra única per tal de fer possible un triangle dialògic format per la peça exposada, la presència simbòlica de l’autor —en l’audiovisual— i un espectador que és qui habilita tots els jocs de relacions imaginables. No cal dir, malgrat tot, que aquest «exercici» no està mancat d’ironia i, fins a cert punt, d’un component crític que és el que li dóna sentit: la museologització d’un objecte qualsevol pot acabar essent, una mica en consonància amb la teoria institucional defensada per autors com George Dickie, allò que li confereix un estatut diferent al dels seus homòlegs més prosaics o mundans i, com va demostrar Duchamp, allò que el certifica com a obra d’art.
En aquest sentit, la primera peça escollida per inaugurar l’Espai 29m2 no podia ser més pertinent: un pot d’esprai de pintura signat per un personatge anònim fins fa quatre dies, el francès Thierry Guetta; anònim, però amb molta habilitat pels negocis, aquesta aptitud tan valorada en un sistema com el capitalista. Gràcies a això, Guetta es transforma de la nit al dia en un artista —a partir d’ara, Brainwash— amb repercussió mediàtica de primer nivell i, fins i tot, capaç de comparar-se amb Andy Warhol o amb el seu gran mentor involuntari, l’escàpol Banksy. Justament per aquest motiu, el vídeo que complementa la «peça única« és el celebrat documental «Exit through the gift shop»: en ell s’hi despleguen un seguit de paradoxes que culminen, com dèiem, amb el naixement de Brainwash, una icona mediàtica feta a mida pel nostre món àvid de nous productes, siguin culturals o no.

Homenatge indirecte a Salvador Dalí
L’elecció de l’artista Brainwash no és casual. Aprofitant el 25è aniversari de la mort de Salvador Dalí, s’ha optat per un autor conceptualment dalinià, és a dir, algú capaç d’entendre, com diu Bartomeu Marí, que «la pervivència de l’esperit dalinià en l’art del present s’ha de buscar en l’actitud de l’artista, el cultiu de la personalitat com a part del valor de l’obra, l’ús intel·ligentíssim dels mitjans de comunicació de masses del seu moment, la interdisciplinarietat, la producció constant de paradoxes potents i hipèrboles exorbitants i, sobretot, l’elegància». Exceptuant potser l’elegància, Brainwash és, sense cap mena de dubte, un bon hereu de Dalí, més enllà dels tics formals de regust surrealista i altres anècdotes que tendeixen a empetitir el llegat del mestre figuerenc: un agitador cultural de primer ordre.





© 2012-2014 Consell Comarcal del Gironès. Tots els drets reservats | Avís legal
C/ Riera de Mus,1A·17003 Girona·Tel 972 213 262